Доц. д-р Детелина Мец

Професионално развитие

Доц. д-р Детелина Маринова Мец

1324 София

Обеля 2 бл.203 вх. А ет.6 ап. 18

Тел. 02 934 21 69        GSM  0888  58  21  78

E-Mail : detelinametz@yahoo.de

 

родена в гр. Русе

омъжена, има една дъщеря

 

Образование:

2004                 Хабилитация „ Новинарският език в принт- и електронните

медии”

1990                 Дисертация „ Синтагматичният акцент в немския и българския

език в контрастивен план”

1986 – 1988     докторантка към катедра „Германистика и скандинавистика”

в СУ „Св. Климент Охридски”

1986                 Втори клас квалификация учител по немски език

1984 – 1985        Едногодишна преквалификация  „Методика на чуждоезиковото

обучение”

1975 – 1980      Висше образование „ Немска филология” ВТУ „Кирил и

Методий“ , Велико Търново

1970 – 1975      Немска езикова гимназия в гр. Ловеч

 

Преподавателска дейност

1980 – 1984        Преподавател по немски език в гимназия с чуждоезиково

обучение в гр. Русе

1988 – 1989        Преподавател по немски език в Института по чужди езици

към Министерството на външноикономическите отношения

 от 1989               Преподавател към катедра „Германистика и скандинавистика”

в СУ „Св. Климент Охридски”, София

1995 – 2000        Лекционни курсове на хонорар в университет „Паисий

Хилендарски”, Пловдив

2003- 2012         Лекционни курсове „ Медиен анализ” в ЦЕДЕС- Германикум

/немски институт за магистърски програми/

2009                    Гост-лектор към издателство „Просвета“

от 2010 г.            Гост-лектор в специалност „ Европейски съюз и европейска

интеграция“

 

Научни направления:

 Език и медии

Телевизионна и политическа реклама

Фонетика/ Фонология

Текстлингвистика

Стилистика

Фоностилистика

 

Лекционни курсове в университет „Св. Климент Охридски”

Фонетика/ Фонология  (бакалаври, преквалификация)

Текстолингвистика  (бакалаври)

Стилистика на съвременния немски език  (бакалаври)

Стилистика на видовете текст  (магистри)

Език и медии (магистри)

Телевизионна реклама  (магистри)

Увод в немското езикознание  (преквалификация)

 

 Лекционни курсове в чуждестранни университети: 

  1. Потсдам 2004г.  – Медийният език в принт-медиите ( 30часа)
  2. Люксембург 2005г. – Особености на медийния език (30часа)
  3. Брага ( Португалия  )2006г. – Рекламата в печатните медии (30часа )
  4. Хилдесхайм 2007г. – България след членството в Европейския съюз (8часа)
  1. Ювешкюле (Финландия)  2007г. –  Медийният език в електронните меди (30часа)
  1. Кьолн 2015г. – Политическа реклама ( 30 часа)

 

Партньорства в чужди университети:

 от 1999г.  – отговорник  за партньорствата на катедрата  с университетите в гр.

Кьолн и гр.Лайпциг,

от 2000г. – отговорник за партньорството с университета в гр.Хилдесхайм

 

Отговорник за програма ЕРАЗЪМ  към катедра „Германистика и скандинавистика”

Научен ръководител  на  програмата за  преквалификация на учители по немски език (от 1995г.)

 

Експерт в комисията по изработване на новия закон за средното и висшето

oбразование

Експерт в издателския съвет към УКХ „Алма Матер“

Ръководител на Съвета по реклама на ФКНФ

Научен ръководител на трима докторанти ( един успешно защитил през 2015г.)

Научен ръководител на 25 магистърски тези

Организатор на три  уъркшопа за студенти от специалностите Германистика, Англистика и Европейски съюз и европейска интеграция (2012г., 2013г., 2014г.)

Организатор и лектор на първото лятно училище за немски и български студенти в гр. Кьолн, Германия ( 2015г.)

 Ръководител и участник  в различни проекти  (Приложение)

Публикации  (Приложение)

Koнференции ( Приложение)

 

Членство в научни организации:

 

от 1998г.    член на GeSuS / дружество за език и езици/

от 2000г.    член на GfdS / дружество за немски език/

от 2010г.    регионален координатор за България на Verein Deutsche Sprache

от 2012г.    член на Съюза на Германистите в България BGV

от 2012г.    член на Група цвят „BULCOLOR“, България

от 2013г.    член на Съюза на учителите по немски език в България BDV

 

Автор на рецензии и становища в България

  1. Степен доктор:

Екатерина Солнцева  (2009)   рецензия

Деница Димитрова (2013 )     становище

Пламен Цветков (2015)           становище

Силвия Василева ( 2015)         рецензия

 

  1. Степен доцент

Иван Мерджанов ( 2014)         становище

 

  1. Други рецензии:

Учебник „Lehrbuch Funkel“ 5.Klasse  (2005)    рецензия

Учебник „Lehrbuch Funkel“ 6. Klasse (2006)    рецензия

 

Автор на рецензии в чужбина: 

  1. Рецензия за специализираното списание „Studia Germanica. Aussieger Beiträge“ (2013) на статия: Nationale Sozialisten gegen das System – Die Lexik rechtsextremer Internet-Seiten
  2. Рецензия за специализираното списание „Studia Germanica. Aussieger Beiträge“ (2015) на статия: Text und Stil im Wandel – neue Perspektiven der Textlinguistik und Stilistik

Преподавателска дейност

 

Списък с публикации

ПРИЛОЖЕНИЯ:

  1. I. Научен ръководител на проекти:
  2. Договор № ДО1–1265 от 20.12.2007г. между СУ „Св. Кл. Охридски”и Министерството на образованието и науката за обучение на учители с висше орбазование без правоспособност да преподават чужд език за придобиване на квалификация „Учител по чужд език”, срок една година . Научен ръководител за немски език – Д. Мец
  3. Проект по договор № Д 01-1057 от 22.12.2009г. между СУ и МОМН към национална  програма  „Кварификация” за обучение на учители с висше образование за придобиванена професионална квалификация „Учител по английски език, френски език, немски език и испански език” . Научен ръководител за немски език – Д. Мец
  4. Проект по договор № Д01- 319/ 23.04.2010 за повишаване на квалификацията на преподавателите във висшите училища към Европейската програма за квалификация. Научен ръководител: Д. Мец
  5. Договор № 051/05.04.2012г. „Изследване на дискурсните компетентности при създаване на наративни и аргументативни текстове от студенти на чужд език ( английски/немски) и на роден език. Влияние върху макроструктура на текста при трансфер на културно специфичните особености между родния и чужди езици”.Научен ръководител: Д. Мец
  6. Договор № 52 от 18.04.2013г. „Особености при езиковите заемки в езика ва принт- и електронните медии в Германия”. Научен ръководител: Д. Мец
  7. Договор №186 от 12.05. 2014г. „Политическа реклама, междукултурна комуникация, евроинтеграция. Изследване на политическите, икономическите и социокултурните измерения на политическата реклама в контекста на глобализацията”, първа част.Научен ръководител: Д. Мец
  8. Договор №92 от 17.04. 2015г. „Политическа реклама, междукултурна комуникация, евроинтеграция. Изследване на политическите, икономическите и социокултурните измерения на политическата реклама в контекста на глобализацията”, втора част. Научен ръководител: Д. Мец

 

  1. II. Участие в проекти:
  2. Договор № 212/ 23.04.2010г. „Разработване на програма за получаване на сертификат за междукултурна компетентност”. Научен ръководител: проф. д-р М. Данова
  3. Договор № 56/13.04. 2011г. „Пилотно въвеждане на електронно-базирани системи за оценяване и проследяване на усвояването на чужд език във Факултета по класически и нови филологии”. Научен ръководител: проф. д-р М. Данова
  4. Договор № ДУНК 01-1/22.12.2009г. „Разработване и прилагане на иновативни техники и модели в обучeнието по медийна и информационна грамотност в контекста на гражданското образование” Научен р-тел: д-р Д. Данов
  5. Проект BG051РО 001 – 4.3.04 -0057 „Устойчиво развитие на човешките ресурси за целите на университетското образование по/на различни езици във Факултета по класически и нови филологии чрез разработване и внедряване на елетронните форми на дистанционно обучение” Научен р-тел: проф. д-р А. Василева
  6. Проект BG51РО 001-3.1.09.-0005 „Развитие на системата за квалификация и кариерно израстване на академичния състав в Софийски университет „Св. Климент Охридски” Научен р-тел: проф. дфн А. Чавдарова
  7. Проект BG051РО001-3.3.-0045 „Развитие на капацитета на специализанти, постдокторанти и млади учени за преподаване на академични курсове по и на чужд език със съвременни методи и информационни и компютърни технологии” Научен р-тел: проф. дфн Петя Янева

 

III Участие в съвместни теми с университетите в гр. Кьолн, гр. Лайпциг, гр. Хилдесхайм (2001-2016)

  1. Особености на текстовете в принт-медиите, гл.ас. Детелина Георгиева/ проф. Юрген Ленерц, Кьолн 2001
  2. Интермедиални аспекти на езика, гл.ас. Детелина Георгиева/ проф. Юрген Ленерц Кьолн 2002-2003
  3. Телевизионни новини, гл.ас. Детелина Георгиева/ проф. Георг Шупенер, Лайпциг 2002
  4. Немските представки, доц.Детелина Георгиева/ проф. Юрген Ленерц, Кьолн 2004- 2005
  5. Телевизионни спортни новини, гл.ас. Детелина Георгиева/ проф. Георг Шупенер, Лайпциг 2003
  6. Телевизионна реклама, доц. Детелина Георгиева/ проф. Георг Шупенер, Лайпциг 2004
  7. Мултимедийни форми на рекламата като нови форми на текстуалност, доц. Детелина Георгиева/проф. Клаудия Рил, Кьолн 2006
  8. Текст и картина в електронните медии, доц.Детелина Мец/проф.Георг Шупенер, Лайпциг 2007
  9. Разивване на умения за писане на текстове на немски и български езици, доц. Детелина Мец/ проф. Клаудия Рил, Кьолн 2007-2009
  10. Образът на Германия в българските медии, доц. Детелина Мец/ проф. Щефан Шликау, Хилдесхайм 2009
  11. Стратегии за разбиране на текстове на немски и български език, доц. Детелина Мец/ проф. Георг Шупенер, Лайпциг, 2008-2010
  12. Междукултурна комуникация в многоезична Европа, доц. Детелина Мец/ проф. Щефан Шликау, Хилдесхайм 2010
  13. Особености в компетентността за писане на текстове на немски език като чужд език. Влияние на българския език при писане на текстове, доц. Детелина Мец/ проф. Клаудия Рил, Кьолн 2010-2012
  14. Комуникация – медии, доц. Детелина Мец/ проф. Кирстен Шиндлер, Кьолн, 2011- 2013
  15. Емпирични изследвания по медийна комуникация, доц. Детелина Мец/ проф. Георг Шупенер, Лайпциг 2013
  16. Литература, медии и комуникация, доц. Детелина Мец/ проф. Кирстен Шиндлер, Кьолн 2014
  17. Езикът на рекламата и новите форми на комуникация, доц. Детелина Мец/ проф. Кирстен Шиндлер, Кьолн 2015- 2016
  18. Медиите в Германия и в България, доц. Детелина Мец/ проф. Георг Шупенер, Лайпциг 2015- 2016

 

     IV Конференции (2006 – 2015)

  1. Конференция на ФКНФ, СУ „Св.Климент Охридски“ 2006 (доклад: Werbesprache- schwere Sprache?)
  2. Европейска конференция по въпросите на езиковата политика в Европейския съюз 2006 (слушател)
  3. Конференция в гр. Тарту, Естония 2007 (доклад: Wie sind die Buchstaben gefärbt?)
  4. Конференция GeSuS, Сомбадхейл, Унгария 2007, (доклад: Bilderflut und Sprachmagie)
  5. Конференция GeSuS, Кувула, Финландия 2008 (доклад: Die geschriebenen Texte – das fünfte Rad am Wagen)
  6. Конференция Варшава 2009 (доклад: Sprache der Farben- Sprache der Welt?)
  7. Конференция на ФКНФ СУ „Св. Климент Охридски“ 2009 (доклад : Езикът на цветовете. Емпирично изследване на цветовите асоциации)
  8. Конференция GeSuS, Фрайбург, Германия 2010 (доклад: Kreatives Schreiben. Textkompetenzen bulgarischer Schüler. Klassenstufen 8-10)
  9. Конференция Монреал, Канада 2010 ( доклад: Die grüne Welle in der Werbung)
  10. Германистичен конгрес Търново, 2010 (доклад: Vom Text zum Textdesign oder wie sich „Stern“ zum stern.de entwickelt hat)
  11. Германистичен конгрес Севиля, Испания 2011 (доклад: Lassen wir die Bilder sprechen)
  12. Конференция на фондация „ Конрад Аденауер“, Берлин 2011 (слушател)
  13. Политическа конференция на Консервативната партия на Германия, Талин, Естония 2011 ( слушател)
  14. Германистичен конгрес, Севиля, Испания 2012 (доклад: Was Hänschen nicht lernt, lernt Hans nimmermehr. Kreatives Schreiben in der Erwachsenenbildung)
  15. Конференция на фондация „Конрад Аденауер“, Берлин 2012 (слушател)
  16. Конференция GeSuS, Будапеща 2012 (доклад: Alles grün oder was? Der Werbung auf der Spur)
  17. Конференция на DAAD, София 2013 (слушател)
  18. Конференция на Сдружението за немски език, Рудолщад, Германия 2013 (доклад Die deutsche Sprache in Bulgarien)
  19. Международна конференция Bulgarcolor, Търново 2013 (доклад: Приключението цвят в рекламата)
  20. Конференция на фондация „Конрад Аденауер“, Берлин 2013 (слушател)
  21. Конференция „ 90 години Германистика в България“, София 2013 (доклад: Neue Trends in der Werbung)
  22. Конференция на фондация „ Конрад Аденауер“ ,Берлин 2014 (слушател)
  23. Заключителна конференция на висшия семинар на унив. комплекс по хуманитаристика „ Алма Матер“, София 2014 (доклад: Време за избори – време за плакати)
  24. Конференция на ФКНФ, СУ „ Св. Климент Охридски“, София 2015 (доклад: Политическата кариера на цветовете)
  25. Конференция на фондация „Конрад Аденауер“, Берлин, Германия 2015 (слушател)
  26. Конференция GeSuS, Санкт Петербург, Русия (доклад: Das Gehirn ist in Mode gekommen. Politische Werbung und Neurowissenschaft)
  27. Конференция Атина, Гърция (доклад: Der magische Kaufknopf Neuromarketing)

 

  1. V. Публикации

     2001 – 2005

  1. Рекцията в немския език ( помагало 229 стр.), изд. Просвета, София, 2001
  2. Stefan Mladenov, in: Internationales Germanistiklexikon, Marbach am Neckar, 2002
  3. Ivan Šišmanov, in: Internationales Germanistiklexikon, Marbach am Neckar, 2002
  4. Gesellschaftliche Veänderungen im Spiegel der Zeitungslandschaft, in: Deutsche und Bulgaren im Gespräch, Sammelband 1, Sofia 2002, 157-165
  5. Das Visuelle in der Pressesprache, in: Sammelband GeSuS, Bratislava, 2002
  6. Die Linguistik an der Schwelle zum 3. Jahrtausend, in: Germanica, Jahrbuch für deutschlandkundliche Studien, ALJA Verlag, Dobrodan, 2001, 133-143
  7. Textenschlinge am intermedialen Himmel, in: Germanistisches Jahrbuch, Sofia, 2002, 133-143
  8. Увод в езикознанието от Хайнц Фатер (превод от немски език ), изд. къща „Труд“, 2002
  9. Fernsehnachrichten, ein Babylon von Emotionen, in: Съпоставително езикознание, кн. 3 (студия), 2003, 65-99
  10. Zu einigen typologischen Besonderheiten der Fachsprache der Linguistik, in: Sammelband „Sprache, Kommunikation, Verständigung“, V. Tarnovo, 2002, 174-179
  11. Liquidametathese –ein Phänomen des Bulgarischen, in: Sammelband GeSuS, 2003
  12. Text-Bild-Beziehungen in der Sprache, in: Sammelband GeSuS, Prag, 2004, 121 – 132
  13. Die Presselandschaft in Luxemburg, in: Sammelband GeSuS, Trnava, 2005, 154-168

2006 – 2016

  1. Монографии: 
  1. Der Zeitzeuge Werbung. Transdisziplinäre Zugänge, София, изд. Полис, 2016

 

  1. Статии в специализирана научна периодика: 
  1. Lassen wir die Bilder sprechen, in: Estudios Filologicos Aleman, 1 Sevilla, 2006,129-138
  1. Bilderflut und Sprachmagie, in: Sprach-und literaturwissenschaftliche Brückenschläge, LICOM, München 2007, 59-67
  2. Fernsehsportnachrichten zwischen Informantion und Unterhaltung, в: Годишник на Софийския университет „Св.Климент Охридски” ФКНФ, Том 97-98, 2008, 165-191
  3. Lassen wir die Bilder sprechen. Im Paradies der Sinne. Text und Bild in der Fernsehwerbung, in: Roczniki naukowe PWSZX4, Jezyki obce z. 4, Wroclaw 2008 , 45-61
  4. Was man schreibt, das bleibt – die Rolle schriftlicher Texte in der Fernsehwerbung, in: Germanica Wratislaviensia 134, „Akzente und Konzepte“, Wroclaw, 2011,159 – 183
  1. Alles schon vernetzt oder was?, in: Съпоставително езикознание, кн.2, София, 2012, 33-46
  2. Nationale Sozialisten gegen das System – die Lexik rechtsextremer Internet-Seiten , Rezension in: „Aussieger Beiträge“ ,2013
  3. Text und Stil im Wandel – neue Perspektiven der Textlinguistik und Stilistik, Rezension in: Aussieger Beiträge , 2015
  4. Приключението цвят, в: сб. BALKANCOLOR, 2013, с. 398-407
  5. Was Hänschen nicht lernt, lernt Hans nimmermehr. Kreatives Schreiben in der Erwachsenenbildung.Wege zum Ziel, in: Estudios Filologicos Alemanes, Sevilla: Fenix Editora, 2012, 285-305
  6. Einfach besser – Aktuelle Trends in Werbeslogans, in: Nubert, R. ( Hg.) : Temeswarer Beiträge zur Germanistik, 2014, Bd.11, 27-46

     в) статии в сборници

  1. Der Dornröschenschlaf der Luxemburger Presse, in: Festschrift zum 75. Geburtstag von Ruska Simeonova, Thelem Dresden 2007, 201-215
  2. Werbesprache – schwere Sprache?, в: Юбилеен сборник в чест на проф.дфн М. Пенчева, София 2007, 351-364
  3. Farben sehen, Farben hören, in: Sammelband: „Wildern in luso-astro-deutschen Sprach-und Textrevieren. Festschrift für Prof. Erwin Koller“,2007 Braga
  4. Wie sind die Buchstaben gefärbt?, in: Germanistik als Kulturvermittler: Vergleichende Studien, Tartu, 2008 , 67-77
  5. Visuelle Texte –das fünfte Rad am Wagen?, in: Linguistik und Übersetzung in Kouvola. Beiträge zu Sprache und Sprachen 7, Kouvola , 2008, 391-411
  6. Да оставим цветовете да говорят, в: Сборник на факултета по журналистика и  масова   комуникация, София 2009, под печат
  7. Емпирично изследване на цветовите асоцации, в: Сборник на ФКНФ, 2009, 157-165
  8. Klangstrukturen und inhaltliche Aussage im Gedicht „Das Gewitter“ von Georg Trakl, in: Praesens  Verlag, Wien, 2010, 87-102
  9. Kreatives Schreiben. Textkompetenzen bulgarischer Schüler. Klassenstufen 8-10, in: Kümmel, M. ( Hg.) : „Sprachvergleich und Sprachdidaktik. Beiträge zu den 19. GeSuS-Linguistiktagen Freiburg im Breisgau, 2.-4. März, 2010. Hamburg: Dr. Kovač Verlag, 2011,  255-266
  10.  Vom Text zum Textdesign oder wie sich „Stern“ zum stern.de entwickelt hat,    Sammelband „Mehrsprachigkeit-Interkulturalität-Intermedialität. Deutsch – die Sprache, die uns verbindet“, Veliko Tarnovo, Canetti Band 9, Röhrig Universitätsverlag, St. Ingbert, 2016, im Druck
  11. Encountering the Other: The Image of Germany and England in the New Media in   Bulgaria – New Strategies of Development in the Print Media,  in: Encountering  the Other, vol.2 Washington: Wildside Press, 2011, 135-153
  12.  Neue Trends in der Werbung, in: Sammelband „90 Jahre Germanistik in Bulgarien“, im Druck
  13. Alles Grün oder was? Der Werbung auf der Spur, in: Knipf-Komlósi, E. et al. ( Hg.): „Dynamik der Sprache(n) und der Disziplinen. 21. Internationale Linguistiktage der Gesellschaft für Sprache und Sprachen in Budapest“, 2013, 355-360
  14. Textkompetenz-Entwicklung im DaF-Unterricht. Eine Evaluation durch kreatives Schreiben, in: Studia Germanistica,Ostrava, Jg.9, 2011, 137-148
  15. Die Werbung und die Herausforderungen der heutigen Zeit, in: Mirtschev, B.( Hg.): „Bulgaren und Deutsche. Das Bild vom anderen im Wandel der Zeit“,Hanns-Seidel-Stiftung,  Sofia, 2011, 57-69
  16. „Рекламата и предизвикателствата на новото време”, съст. Мирчев, Б. сб. на фондация „Ханс Зайдел”, София, 2011,  140-151
  17. Време за избори – време за плакати. Визуалната история на политическия плакат, в: сб. „Европейски и трансатлантически културни измерения”, София, 2015, под печат
  18. Политическата кариера на цветовете, в: Юбилеен сборник на ФКНФ, 2015, под печат
  19. Das Gehirn ist in Mode gekommen. Politische Werbung und Neurowissenschaft, in: „23. Linguistik- und Literaturtage in St. Petersburg/Russland: Die Sprachen Mitteleuropas und darüber hinaus“, St. Petersburg, 2015,  im Druck
  20. Der magische Kaufknopf Neuromarketing, Athen, 2015, im Druck

.

      г) учебници и учебни пособия

  1. Представките в немския език,  изд. Просвета, София, 2006, 181с.
  2. Рекцията в немския език, второ прераб. изд., Просвета, София, 2012, 254с.
  3. Англицизмите в немския език,  изд. Просвета, София, 2016, под печат